onsdag den 26. oktober 2011

Ped 2, besøg fra DK og en tur til Koh Phi Phi

Mandag morgen var en fantastisk dag! Min veninde fra DK kom på besøg, og hun nåede lige at komme hjem til mig inden jeg skulle med en taxa til hospitalet. I dag skulle jeg endvidere starte på en ny afdeling med børn i alderen 5-15 år. Det virkede som et rigtig godt sted allerede fra starten af. Inden vi kom havde de allerede fundet 4 patienter, som vi selv måtte fordele mellem os. Der var styr på det! Jeg fik en dreng på 8 år, som havde fået pericarditis, og var under behandling og observation for årsagen. Han var meget imødekommende på trods af hans generthed. Vi kom hurtigt i gang med at male og hvad han ellers havde lyst til.
Vi lagde roligt ud med noget medicindosering, og blev introduceret for deres rutiner. Her virkede det en lille smule mere som det vi kender i DK, men stadig langt fra. Det er sjovt at se, hvor stor forskel der er fra afdeling til afdeling - man kan godt fornemme, hvordan de økonomiske ressourcer bliver fordelt...

Tirsdag fik vi en ny vejleder. Hun har læst i USA, så det har været dejligt forfriskende med en vejleder, der kan ordentligt engelsk, da der dermed også opstår færre misforståelser pga kommunikationsproblemer. Inden hun ville lade os dosere medicinen tog vi en dag med medicinregning og hygiejniske principper. Det var godt med noget medicinregning, da det var en brist hos alle, da det endnu ikke er noget, vi har brugt i vores klinik i DK.

Vi fortsatte hele ugen med de samme patienter, og det var det samme, der skulle gøres hver dag. Så man kom hurtigt ind i en rutine. Afslutningsvis fik vi talt med hende om forventninger til os selv og hende, og vi skulle give os selv ris og ros, hvilket fik os til at åbne øjnene for vores egen indsats. Vi havde meget ros til hende, men hun var også åben for kritik, og vi fik lov til at få indlydelse på, hvad vi havde lyst til at lære - vi var helt enige om, at i.v.-medicin var noget, som vi gerne vil have godt styr på.

I weekenden var vi 5 piger, der tog flyet til Koh Phi Phi, da vi havde et stort behov for at komme væk fra Bangkok, og så bare slappe af. Dagene gik med afslapning på stranden, og aftenerne blev tilbragt med fest på stranden. Ølivet blev virkelig nydt!
En af dagene var vi på en sejltur rundt om hele Phi Phi. Første stop var Monkey Beach, hvor vi kunne fodre aberne med jordnødder. Skøn oplevelse at sidde med en lille abe :) Derefter kom vi til en grotte, hvor de danske vikinger har været. Et stenkast derfra snorklede vi og sejlede  kajak. Det var så smukt. Og det er bestemt ikke sidste gang jeg har snorklet - også selvom jeg ikke egner mig til det :) Drømmer om at få lov til at dykke rigtigt, så blev ved med at komme for langt under vandet, så der kom vand i snorklen, ups! Vi sluttede turen af på Maya Bay, hvor filmen "The Beach" er blevet filmet. Orv, der var så flot. Sandet var helt hvidt og blåt, og vandet var helt klart og turkis. Der kunne jeg godt have ligget hele dagen :) Men i stedet fik vi solnedgangen...

Turen tilbage mod Bangkok startede hårdt med en båd mod Phuket, som vuggede voldsomt fra side til side. Aldrig før har jeg oplevet så mange blive søsyge på én gang!! Men vi kom godt frem, og nåede flyet tilbage mod Bangkok med en masse nye oplevelser rigere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar